Waarom wdb?
en wat heb jij daaraan?
De meeste mensen die over marketing schrijven, willen je iets verkopen.
En eerlijk gezegd: ik ben geen uitzondering.
Want met wdb? verkoop ik mijn onafhankelijke blik op jouw bedrijf. Mijn denken, dus.
En hoe ik denk over marketing, en hoe ik dus naar jouw zaak kijk, vind je hier.
Klikken op een link brengt je naar www.diemarketeermetdiebaard.nl.
waarom wdb? bestaat
1.
Bureaus en Big Tech verdienen geld als jij geld uitgeeft.
Bureaus verdienen aan uren. Big Tech aan advertenties. Da's niet neutraal.
Wist jij dat ze samen over je praten hoe ze je meer geld kunnen laten uitgeven… zonder dat jij daar bij zit?
Geen wonder dat iedereen zegt dat je 'meer bereik' moet hebben.
En wie betaalt er uiteindelijk de rekening?
Wie is de enige die risico loopt?
2.
Marketing moet je niet laten rennen, maar helpen beslissen.
Wat is de optimale prijs? Waarom stijgt de CPC? Waar lekken we waarde?
Elke onderneming heeft deze vragen. In grote bedrijven duikt marketing erin. In het MKB blijven ze rondzingen… tot jij de knoop doorhakt (en waarschijnlijk te vaak zonder er echt zeker van te zijn).
Maar jij hebt toch geen PowerPoint-parade nodig? Wat als je in een week al een prima inzicht in de materie kunt krijgen? 'Prima en snel' is een stuk beter dan 'niet', lijkt me.
Marketing & Strategie, maar dan écht voor het MKB
3.
De echte hefbomen liggen zelden in de uitvoering.
Een scherpere propositie zorgt ervoor dat ál je kanalen beter presteren. Want als je aanbod overtuigend en eenvoudig te kopen is, heeft dat direct invloed op ál je kanalen. Veel bereik komt later pas.
En toch doet iedereen net of je gewoon meer omnichannel-upperfunnel-tiktok-dansjes moet doen om te groeien.
4.
Begin niet bij je klant, maar bij jezelf.
Je begint beter niet bij je klant. 'Klantonderzoek' in het MKB leidt nog wel eens tot open deuren. 'Oh, klanten willen goedkoop, snel, en goede kwaliteit!' En dan verkoop je uiteindelijk hetzelfde als je buurman én vertel je hetzelfde verhaal.
In het MKB begin je beter met waar jij in uitblinkt.
En dan maak je dáár een overtuigend aanbod van.
5.
Geen dashboard.
Wel weten hoe je je geld verdient.
Een marketeer die alleen kijkt naar ROAS, sales, of omzet doet maar half werk. Marketing gaat niet alleen om meten in je kanaal, maar ook begrijpen hoe je je geld uiteindelijk verdient, hoe je kostenstructuur in elkaar zit.
Want als je niet weet waar die omzetgroei eigenlijk vandaan komt, dan weet je ook niet waar je moet ingrijpen als je opeens stil valt. Of wat je moet doen als de advertentiekosten stijgen maar je marge daalt.
Concreet
6.
Wat ik voor je ga doen?
Geen idee. En da's maar goed ook.
Je vraagt je nu waarschijnlijk af: ja, maar wat ga je dan dóen?
Geen idee. Dat ligt aan de uitdagingen die je hebt.
Bureaus werken vaak met een vaste methodologie, ook als dat niet past bij wat jouw bedrijf of markt anders maakt. Ik werk anders. Ik wil dat jij kunt beslissen, niet dat ik uren kan schrijven.
Meer artikelen over marketing op mijn Substack

