Marketing voor het MKB is stuk
(het ligt dus niet aan jou.)
Laatst bewerkt: 1-11-2025
Je staat niet voor niets waar je staat.
Je had een idee, zag een gat, en sprong erin. Of je kreeg het met de paplepel ingegoten. Jij bént je bedrijf. Je werkt hard. Je ziet voor je hoe het hoort te zijn.
En dan kijk je naar je website, en dan denk je 'hmmmmm… da's het toch net niet.' Je post wat op de socials, maar dat loopt dan ook net niet. Je resultaten zijn…. net niet lekker. '
Ja, maar je moet meer marketing doen' wordt er dan gezegd. Maar je hebt al drie bureaus en twee 'creatieve duizendpoten' gehad, en constant is het… net niet.
Het ligt niet aan jou.
Marketing zoals het MKB het kent is geen marketing. Het systeem is stuk, en daar zijn ondernemers de dupe van.
Marketing is anders dan de markt je doet geloven.
Als je 'de markt' moet geloven gaat marketing voornamelijk over doen, en vooral meer doen.
Het gaat over logo's maken, meer kanalen gebruiken, meer doen met minder mensen door AI, meer zichtbaarheid door meer campagnes te draaien en meer content te maken. En meer frameworks en workshops die je samen moet doen zodat je merk dichter bij je 'why' komt. Waarden, visie, missie.
En, niet geheel toevallig, veel daarvan kun jij schijnbaar niet zelf.
SEO-trajecten. Ads-campagnes. AI-implementatietrajecten. Social media content maken. Allemaal dingen die je kunt doen, maar waar je wel anderen voor nodig hebt.
Wat als ik je vertel dat veel hiervan… onzin is.
Dat dit helemaal niet de kern van marketing is. Dat het niet gaat over 'meer doen' maar over 'anders kijken naar je business'. En dat je eigenlijk iedere dag met marketing bezig bent.
Maar laten we eerst kijken hoe het zo gekomen is: drie onderliggende oorzaken, met de gevolgen.
1 - Je ziet en krijgt alleen uitvoering
Je ziet wat Coolblue doet, met de CEO en die filmpjes op TikTok.
Je ziet de loyalty programma's van Albert Heijn, Bol met hun categoriestructuur en hun SEO aanpak.
En je denkt: dat moet ik ook.
Maar je ziet alleen het topje.
Je ziet niet de drie jaar voorbereiding daarvoor. De honderden mensen die daar intern en extern mee bezig zijn. De projecten die afgeschoten werden, of die 10 keer terug naar de tekentafel moesten.
Je ziet alleen wat ze doen, nu, wat werkt voor hen, nu.
En dan denk je 'moet ik ook op TikTok' en dan zoek je dat op en zie je: inderdaad. Jij moet ook op TikTok. En jij moet ook AI, en jij moet ook nog een zoekwoordonderzoek. Maar degene die dat zeggen… verkopen dat meestal zelf.
SEO-trajecten. Ads-campagnes. Social media planning. Loyalty platforms. AI implementaties. TikTok strategieën.
Allemaal uitvoering. Allemaal dingen doen, want dat is verkoopbaar.
Maar dat voorwerk waar bij Coolblue, AH en Bol een leger van marketeers dagelijks mee bezig is? Die business case die goed doorgerekend wordt? Die check van "past dit bij jou" of "heb je het fundament"?
Die krijg je niet.
Want goed voorwerk kost tijd, en dat is lastig verkoopbaar.
En goed voorwerk eindigt soms met "nee, dit past niet bij je" of "eerst dit, dan dat."
Dus is voorwerk vaak inbegrepen, maar eindigt het altijd met 'laten we gaan beginnen, want dan kunnen we dingen doen'.
2 - Eigenlijk ben je niet in controle
Het volgende probleem is de machtsverhouding.
Als ondernemer in het MKB heb je weinig controle over wat er gebeurt als je Marketing 'inkoopt'.
Kennis asymmetrie
Als jij denkt "moet ik op TikTok" of "hoe kom ik hoger in Google" en je belt iemand: wie checkt of dat in jouw situatie de grootste hefboom is? Wie vraagt "maar waarom eigenlijk"? Vaak niemand. Want heb jij intern de kennis, de skills en de tijd om daar even in te duiken? En de leverancier? Die heeft belang bij "ja, laten we beginnen."
Want hun businessmodel draait op uitvoeren en zeggen "eigenlijk is de manier waarop je jouw aanbod communiceert veel urgenter" is... niet zo handig.
Dus maken ze er het beste van, zonder dief van hun eigen portemonnee te zijn.
In corporate komen initiatieven vanuit het bedrijf zelf, en zijn dan al volledig doorgerekend door interne mensen die het vak kennen. Leveranciers krijgen briefings die door drie niveaus van marketeers met tientallen jaren ervaring zijn gegaan en zij werken samen om het uit te voeren. Worden gechallenged op inhoud.
Jij hebt dat niet.
De leverancier zegt 'Goed idee, gaat ons lukken', maakt er het beste van, en jij moet erop vertrouwen dat dat klopt.
Eenzijdige afhankelijkheid
In het mkb verzorgt één leverancier vaak een volledige functie, vanaf advies, tot uitwerking, tot levering, tot systemen.
En dat is logisch. Want jij hebt niet de overhead om drie partners te managen. En hoe groter je bent, hoe meer aandacht je krijgt dus is alles concentreren handig. Zo werkt het nou eenmaal.
Maar dat betekent ook: geen second opinion, geen benchmark. Je merkt pas dat iets niet goed loopt als het al een tijd niet goed loopt, en vaak is een relatie al volledig verzuurd voordat je actie onderneemt.
Grotere bedrijven hebben de luxe om met 'partner-ecosystemen' te werken: meerdere partijen die delen van een functie vervullen. Deze partijen houden elkaar scherp, en er kan sneller geschoven worden.
Daarbij: een grote corporate kwijtraken betekent voor een leverancier vaak dat de helft van het personeel de deur uit moet.
Ook dat is niet gezond, maar het zorgt wel voor een andere machtsbalans.
Jij bent vaak afhankelijk van één partij. En switchen betekent alles opnieuw opstarten, relatie opbouwen, investeren, hopen dat je website overgenomen kan worden zonder kosten.
Dus ook hier asymmetrie: jij bent afhankelijker van je bureau dan je bureau van jou.
Eenzijdig risico
Uren die gemaakt worden betaal je, ongeacht of jij je omzet haalt.
Dat klinkt misschien oneerlijk, maar... dat kan ook niet anders.
Bureau's zijn zelf ook ondernemingen, hebben medewerkers in dienst, marges zijn niet enorm, en zij moeten dus betaald krijgen voor hun inspanningen.
Te weinig 'billable' uren…. en de lonen kunnen niet worden betaald.
En of hun inspanning resultaat oplevert hangt van veel te veel factoren af, zeker in het MKB. Als Temu gaat adverteren, schiet je CPC omhoog, hoe goed je bureau je Ads ook heeft staan. Dus het resultaat van hun uren is maar afwachten.
Maar ondanks dat het logisch is, het risico is dus asymmetrisch, en ligt voornamelijk bij jou.
Gevolg: er is geen enkele impuls om aan te geven dat er fundamentele problemen zijn die hun output zouden versterken. Zelfs als ze die zien. Want daar hangt niets van af.
Zijn alle bureau's en leveranciers slecht?
Nee, absoluut niet. De meeste partijen waar ik mee samen gewerkt heb willen het beste voor je. Aan de mensen ligt het niet.
Maar dat verandert de realiteit van het systeem en de dynamiek niet.
Dus je bent hoe dan ook afhankelijk van geluk, goodwill, goede relatie, en dat jij als klant belangrijk genoeg geacht wordt.
Dat ligt niet aan jou, dat ligt niet aan hen. Zo werkt het nu eenmaal.
Maar aan jouw kant van de tafel voelt dat vaak toch niet lekker.
3 - En dan zijn er ook nog de algoritmes
En alsof dat nog niet genoeg is: in de huidige markt ben je ook nog eens afhankelijk van platforms.
Van Google, Meta, TikTok. Van algoritmes die bepalen wie jou ziet.
En ook hier pusht de markt je steeds verder. "Je moet hoog in Google staan." "Je moet AI doen."
Maar vaak wordt er niet gekeken of het ook past in het grotere plaatje of de risico's voor je merk. Bijvoorbeeld het risico je eigenheid kwijt te raken.
Want dat gaat sneller dan je denkt.
Als je niet haarscherp hebt wie je wilt bereiken met advertenties (op welk platform dan ook) dan krijg je "unieke collectie" als assets. En dan target je mainstream. En dan sturen je lookalike audiences je steeds verder naar het midden. En voor je het weet bied je in dezelfde veilingen als Temu.
Zie jij in een zoekwoordenonderzoek dat mensen zoeken op "goedkope zwembroeken", dan is de verleiding groot om content te schrijven over goedkope zwembroeken. Dan krijg je steeds meer traffic dat op zoek is naar 'goedkope zwembroeken'. Koop je dan meer goedkope zwembroeken in… dan ben je al snel de goedkope zwembroeken-koning.
En ja, jij krijgt omzet, maar ondertussen glijdt je merk af naar de mainstream en pakt BigTech de Ad Spend én de engagement.
En dan werkt het algoritme niet voor jou, maar werk jij voor het algoritme.
Waarom vertelt niemand je dit?
Omdat 'experts' binnen het systeem denken en werken.
Zij volgen Meta-trainingen. Hebben direct contact met Google-accountmanagers (ja, zij wel…) die met hen spreken over jou als klant. En optimaliseren je business…. binnen het kanaal, binnen het systeem.
En kanaal-KPIs worden dan gebruikt als onderbouwing "kijk, het werkt." Terwijl die KPIs alleen iets zeggen als je ze in het grote geheel ziet.
Kijkt er iemand bij jou intern nog wel naar het grote plaatje?
Hoe nu verder?
Vrees niet! Want, wij van wc-eend...
Nee hoor. Mij inhuren is niet de (enige) oplossing voor deze problematiek, en daar gaat mijn content ook helemaal niet over.
Dit artikel gaat over wat er mis is. De volgende artikelen zullen gaan over hoe je ondanks dat het systeem niet in jouw voordeel is, je wel meer grip kunt krijgen.
Voor nu zijn er drie punten die ik wil maken:
Marketing is meer dan wat je voorgeschoteld krijgt. De uitvoering is het topje van de ijsberg, en vaak zit de hefboom juist in het voorwerk. Maar dat hoor je dus weinig.
Je hoeft niet meer te doen om succesvol te zijn. Je moet niet zo veel mogelijk doen. Je moet de goede dingen goed doen. En ook dat hoor je weinig.
De dynamiek op de markt is onevenwichtig. Zowel marketingserviceleveranciers als Big Tech pushen je in een richting die niet noodzakelijkerwijs de juiste is. Zo werkt het systeem.
De oplossing?
Marketing niet zien als uitvoering, maar als de manier waarop je dagelijks naar je business kijkt.
En daar heb je trouwens geen ingewikkelde frameworks of trajecten voor nodig.
Het volgende artikel gaat daar over: Marketing voor echte bedrijven.
Bas Stronks
Ik schrijf regelmatig over marketing voor ondernemers op LinkedIn.
Wil je me volgen, klik dan
